Koncepcja pracy przedszkola
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm. )
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz. U. z 2017 r., poz.356 ze zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611 ze zm.)
- Statut Niepublicznego Przedszkola ”Tęczowa Kraina”
Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby dzieci, oczekiwania rodziców, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.
PRACA DYDAKTYCZNA, WYCHOWAWCZA I OPIEKUŃCZA OPIERA SIĘ NA NASTĘPUJĄCYCH DOKUMENTACH:
- Statut Niepublicznego Przedszkola
- Podstawa programowa.
- Przedszkolny zestaw programów nauczania.
- Roczny plan pracy przedszkola.
- Plan uroczystości i imprez przedszkolnych.
- Plan nadzoru pedagogicznego
- Kierunki Polityki oświatowej państwa:
- Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach placówkach systemu oświaty.
- Program wychowawczo-profilaktyczny.
Nasze przedszkole
Przedszkole „Tęczowa Kraina” jest placówką niepubliczną. Istnieje od 1 września 2012r. Mieści się w Dąbrowie Górnicza przy ul. Legionów Polskich 67 i Kazdębie 2a. Organem prowadzącym jest firma Vitalio s.c. Jolanta Muc, Arkadiusz Muc, a organem nadzorującym – Kuratorium Oświaty w Katowicach..
Przedszkole nasze propaguje ideę integracji oraz indywidualizacji stosowanych oddziaływań zarówno edukacyjnych jak też terapeutycznych. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2.5 roku do 6 lat. Są to dzieci zdrowe, z dysfunkcjami rozwojowymi oraz dzieci niepełnosprawne. Pomagamy dzieciom z zaburzeniami zmysłów, mowy, rozwoju psychofizycznego, z dysfunkcjami narządu ruchu, chorobami przewlekłymi, z całościowym zaburzeniem.
Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju, zajęcia rewalidacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z potrzebami dzieci.
Kadra pedagogiczna w naszym przedszkolu posiada pełne kwalifikacje merytoryczne i pedagogiczne. W przedszkolu zatrudnionych jest wielu specjalistów - logopeda, rehabilitant, psycholog, pedagog, oligofrenopedagog, dogoterapeuta, surdopedagog, tyflopedagog zgodnie z potrzebami rozwojowymi każdego dziecka.
Grupy w naszym przedszkolu są mało liczne. W jednym oddziale oprócz nauczyciela wychowawcy pracuje dodatkowo nauczyciel wspomagający proces kształcenia. Placówka czynna jest przez cały rok szkolny od 6.30 do 17.00.
Budynek w którym mieści się przedszkole jest bezpieczny i spełnia wszystkie obowiązujące normy. Posiada dwie dobrze wyposażone sale dydaktyczne do zajęć oraz salę do terapii ruchowej, integracji sensorycznej, logopedycznej i innych w zależności od potrzeb. Bogate i funkcjonalne wyposażenie sal dydaktycznych, terapeutycznych, placu zabaw, wykorzystanie pomocy dydaktycznych wpływają korzystnie na właściwą realizacje programów nauczania oraz koncepcję pracy przedszkola. Spełniają one również wymogi bezpieczeństwa. Praca dydaktyczno-wychowawcza planowana jest zgodnie z „Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego”
Dzieci niepełnosprawne realizują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Realizowane są również programy autorskie, wspomagające proces edukacyjno-wychowawczy.
W naszej pracy
korzystamy z szerokiego
wachlarza zajęć terapeutycznych
Zajęcia prowadzone są
w cyklu podstawowym i dodatkowym.
Mocne strony naszego przedszkola:
- mało liczne grupy dzieci,
- akceptacja wszystkich dzieci, uczenie tolerancji,
- zatrudnienie nauczycieli wspierających proces kształcenia,
- wykwalifikowana kadra,
- zapewnienie wsparcia przez nauczycieli specjalistów,
- indywidualizacja pracy,
- bogata oferta zajęć dodatkowych,
- doposażony plac zabaw,
- rodzinna atmosfera,
- sprzęt specjalistyczny do zajęć terapeutycznych,
- kolorowe, przyjazne sale,
- własna kuchnia,
- zdrowe, smaczne posiłki,
- aktywny udział w różnych programach,
- indywidualizacja pracy z dzieckiem,
- zaangażowanie w akcje charytatywne,
- prezentacja umiejętności i talentów dzieci na zewnątrz.
Misja przedszkola
(po co jesteśmy i czym się wyróżniamy?)
„Każdy jest tak samo ważny i potrzebny dla innych”
- Zapewniamy indywidualny, wszechstronny rozwój dzieciom zdrowym i dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych uwzględniając ich możliwości rozwojowe i potrzeby.
- Wspomagamy dzieci w rozwoju ich umiejętności i zdolności.
- Przygotowujemy dzieci do osiągnięcia stanu gotowości szkolnej.
- Tworzymy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki w przedszkolu.
- Kształcimy prawidłowe nawyki higieniczne i zdrowotne.
- Kształcimy odpowiednie emocje konieczne do radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz dojrzałość społeczną potrzebną w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych.
- Doradzamy i wspieramy rodzinę w wychowaniu, integrujemy oddziaływania wychowawcze domu rodzinnego i przedszkola.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Placówka akceptuje każde dziecko, takim jakim ono jest, podmiotowo je traktuje, szczególnie dzieci z niepełnosprawnościami.
- Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój zgodny z jego możliwościami, umiejętnościami, indywidualnym tempem rozwoju, potrzebami, oczekiwaniami, zainteresowaniami i zdolnościami.
- Nasze dzieci nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do osiągania sukcesu w edukacji szkolnej, są otwarte na kontakty z innymi ludźmi, spontaniczne i twórcze w swoich działaniach.
- Dzieci mają poczucie własnej wartości, potrafią okazywać swoje uczucia, mają świadomość szanowania ich praw.
- Kształtujemy postawy akceptowane społecznie, przygotowujemy do przeżywania sukcesu i porażki.
- Diagnozujemy, obserwujemy i analizujemy indywidualny rozwój każdego dziecka, by wspierać go na każdym etapie jego życia, także w sytuacjach trudnych.
- Dziecko w przedszkolu jest aktywne, wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, by podejmowało różnorodne aktywności.
- W atmosferze integracji uczymy dziecko szacunku, życzliwości, zrozumienia i akceptacji dla siebie i innych oraz radzenia sobie z porażkami.
- Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych takich jak prawda, dobro, piękno.
- Nauczyciele i specjaliści współpracują ze sobą, wspólnie planują działania edukacyjne, wychowawcze, terapeutyczne oraz pomagają sobie wzajemnie w rozwiązywaniu problemów.
- Współpracujemy z rodzicami dzieci pełniących rolę wspierającą i doradczą oraz integrującą działania wychowawcze.
- Organizujemy wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne.
- Kadra pedagogiczna ustawicznie doskonali swoje umiejętności. Nauczyciele i specjaliści są innowacyjni i twórczy, wykorzystują w pracy z dziećmi nowatorskie metody i formy pracy.
- Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka.
- Kształtujemy postawę przynależności do swojego kraju i regionu.
- Posiadamy dobre warunki lokalowe oraz bogatą bazę pomocy dydaktycznych.
- Zapewniamy dzieciom bezpieczeństwo w czasie ich pobytu w placówce.
- Bierzemy udział w konkursach, akcjach charytatywnych i profilaktycznych.
Model absolwenta
Nasz absolwent jest:
- ciekawy świata,
- kreatywny,
- samodzielny,
- komunikuje się z dorosłymi i rówieśnikami,
- dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,
- przestrzega ustalonych zasad postępowania,
- empatyczny,
- okazuje pomoc młodszym, słabszym, niepełnosprawnym,
- akceptuje odrębność innych,
- uczy się dostrzegać swoje mocne i słabe strony,
- potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji,
- jest otwarty, twórczy, komunikatywny,
- przygotowany do podjęcia obowiązków w szkole,
- osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie,
- zna siebie i swoje możliwości,
- nie boi się nowych wyzwań,
- potrafi poprosić o pomoc,
- zna podstawy języka angielskiego.
Współdziałanie z rodzicami
Przedszkole jest miejscem dobrych relacji międzyludzkich, w którym dziecko czerpie radość z zabawy i nauki. Jednak dwa podstawowe środowiska wychowawcze mające decydujący wpływ na wielostronny rozwój młodego pokolenia. To rodzina i przedszkole. Wpływ ten jest tym korzystniejszy, im częściej nauczyciele i rodzice nawiązują ze sobą bliskie kontakty i skłonni są do wzajemnego współdziałania lub współpracy. Współpraca ta może przyczynić się do tworzenia lepszych warunków rozwoju dzieci. A o to przecież chodzi wszystkim zainteresowanym jakością edukacji.
Cele:
- pomoc i wsparcie rodziców w wychowaniu dzieci,
- umożliwienie udziału w tworzeniu klimatu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
- współdecydowanie o sprawach przedszkola,
- wyrażania opinii na temat pracy.
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych.
Zadania/sposób realizacji:
- Zebrania z rodzicami – poznanie oczekiwań rodziców, zapoznanie z procedurami obowiązującymi w przedszkolu
- Indywidualne kontakty – rozmowa, wywiad z rodzicami w celu bliższego poznania
- Zajęcie otwarte dla rodziców, uroczystości i imprezy przedszkolne
- Wywieszanie na gazetkach informacji dla rodziców o zadaniach realizowanych w przedszkolu (wiadomości, wiersz, piosenka, prace dzieci)
- Zebrania z rodzicami – przekazanie informacji o wynikach obserwacji, o postępach dzieci
- Współpraca rodziców odnośnie konsultacji ze specjalistami - logopeda, rehabilitant, psycholog
- Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci – przygotowanie materiałów dla rodziców (strona internetowa, tablica informacyjna)
- Pozyskanie opinii rodziców na temat pracy przedszkola (ankiety grupowe, ewaluacja wewnętrzna, kontakty indywidualne)
Współpraca ze środowiskiem
Współdziałanie nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego jest ważnym czynnikiem prawidłowego funkcjonowania przedszkola.
Cele główne:
- integracja ze środowiskiem lokalnym,
- kształtowanie poczucie własnej wartości dziecka jako członka społeczności lokalnej,
- kształtowanie u dzieci chęci poznawania świata.
Współpracujemy z:
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Dąbrowie Górniczej.
- Komendą Powiatową Policji w Dąbrowie Górniczej.
- Miejską Biblioteką Publiczną w Dąbrowie Górniczej.
- Komendą Powiatową Straży Pożarnej w Dąbrowie Górniczej
Promocja przedszkola
Podejmujemy działania promocyjne w celu informowania szerszej społeczności o dobrych praktykach stosowanych w naszym przedszkolu w celu ich upowszechniania i popularyzowania.
Podejmujemy działania promocyjne:
- upowszechnianie informacji w przedszkolu – tablice informacyjne, ogłoszenia, informacje, prace dzieci, foldery informacyjne,
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola.
- dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym.
- organizacja uroczystości i udział w nich rodzin dzieci i innych zaproszonych gości,
- prowadzenie strony internetowej placówki i ciągła jej aktualizacja.
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.
Priorytety pracy przedszkola
- Tworzenie warunków do realizacji nowej podstawy programowej.
- Promocja zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej.
- Wspieranie indywidualnego rozwoju.
- Dbałość o prawidłowy rozwój emocjonalny.
- Organizowanie aktywności dziecka w zakresie nabywania samodzielności, szczególnie w wykonywaniu czynności samoobsługowych.
- Stwarzanie dzieciom warunków do zaspokajania naturalnej aktywności, ciekawości i rozwoju zainteresowań.
KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA: ( na lata 2017-2022)
- Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie jego specyfiki, osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej i idei edukacji włączającej.
- Ciągłe zapewnianie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, zgodnie z potrzebami.
- Szczególna troska o rozwój ruchowy dziecka.
- Obejmowanie opieką coraz większej liczby dzieci niepełnosprawnych,
- Wzmacnianie działań wspomagania dzieci i rodziców w celu poprawienia skuteczności oddziaływań oraz ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
PLANOWANE DZIAŁANIA
W ZAKRESIE BAZY:
- doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne,
- ciągła dbałość o estetykę i funkcjonalność pomieszczeń,
W ZAKRESIE POTRZEB DZIECI I RODZICÓW:
- organizowanie cyklicznych spotkań dla rodziców z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami,
- systematyczne informowanie rodziców o postępach i trudnościach dzieci,
- uczestniczenie w procesie planowania działań i ich realizacji,
- otrzymywanie od specjalistów wskazania do pracy z dzieckiem w domu,
- stwarzanie okazji do większego udziału rodziców w życiu przedszkola – zajęcia otwarte, uroczystości, udział w wycieczkach, spotkania ze specjalistami,
- wspieranie rodziców w funkcji wychowawczej i ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- pozyskiwanie opinii na temat pracy przedszkola w różnych obszarach w celu poznania oczekiwań a przez to poprawę jakości pracy przedszkola,
- wspieranie rodziców przez specjalistów pracujących z dzieckiem – psychologa, pedagoga i innych.
W ZAKRESIE DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI:
- wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do rozwoju zawodowego – samokształcenie, poszukiwanie innowacyjnych, twórczych rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych,
- wspieranie w pracy przez dyrektora przedszkola,
- motywowanie do ponoszenia swoich kwalifikacji głównych i zdobywania dodatkowych,
- motywowanie do bogacenia warsztatu swojej pracy i wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I PROMOCJĄ PRZEDSZKOLA:
- rozwijanie współpracy z innymi przedszkolami,
- promowanie w środowisku pracy i osiągnięć dzieci naszego przedszkola,
- rozwijanie współpracy z organizacjami i instytucjami kulturotwórczymi na terenie miasta,
- zwiększanie udziału w konkursach i imprezach o szerszym zasięgu terytorialnym.
EWALUACJA KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
- Sprawdzanie zgodności działań z przyjętymi planami.
- Ocena realizacji zadań zaplanowanych do realizacji na określony czas.
- Aktualizowanie koncepcji pracy w celu dostosowania do aktualnych przepisów prawa oświatowego.
- Modyfikacja koncepcji w zależności od potrzeb.