Slide1 background sl1

Koncepcja pracy przedszkola

Podstawa prawna

  1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm. )
  2. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego  (Dz. U. z 2017 r., poz.356 ze zm.)
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611 ze zm.)
  4. Statut Niepublicznego Przedszkola ”Tęczowa Kraina”

Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby dzieci, oczekiwania rodziców, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.

 

PRACA DYDAKTYCZNA, WYCHOWAWCZA I OPIEKUŃCZA OPIERA SIĘ NA NASTĘPUJĄCYCH DOKUMENTACH:

  1. Statut  Niepublicznego Przedszkola
  2. Podstawa programowa.
  3. Przedszkolny zestaw programów nauczania.
  4. Roczny plan pracy przedszkola.
  5. Plan uroczystości i imprez przedszkolnych.
  6. Plan nadzoru pedagogicznego
  7. Kierunki Polityki oświatowej państwa:
    • Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
    • Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach placówkach systemu oświaty.
  8. Program wychowawczo-profilaktyczny.

 

Nasze przedszkole

Przedszkole „Tęczowa Kraina” jest placówką niepubliczną. Istnieje od 1 września 2012r.  Mieści się w Dąbrowie Górnicza przy ul. Legionów Polskich 67 i Kazdębie 2a. Organem prowadzącym jest firma Vitalio s.c. Jolanta Muc, Arkadiusz Muc, a organem nadzorującym – Kuratorium Oświaty w Katowicach..

Przedszkole nasze propaguje ideę integracji oraz indywidualizacji stosowanych oddziaływań zarówno edukacyjnych jak też terapeutycznych. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2.5 roku do 6 lat. Są to dzieci zdrowe,  z dysfunkcjami rozwojowymi oraz dzieci niepełnosprawne. Pomagamy dzieciom z zaburzeniami zmysłów, mowy, rozwoju psychofizycznego, z dysfunkcjami narządu ruchu, chorobami przewlekłymi, z całościowym zaburzeniem.

Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju, zajęcia rewalidacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną  zgodnie z potrzebami dzieci.

Kadra pedagogiczna w naszym przedszkolu posiada pełne kwalifikacje merytoryczne i pedagogiczne. W przedszkolu zatrudnionych jest wielu specjalistów - logopeda, rehabilitant, psycholog, pedagog, oligofrenopedagog, dogoterapeuta, surdopedagog, tyflopedagog zgodnie z potrzebami rozwojowymi każdego dziecka.

Grupy w naszym przedszkolu są mało liczne. W jednym oddziale oprócz nauczyciela wychowawcy pracuje dodatkowo nauczyciel wspomagający proces kształcenia. Placówka czynna jest przez cały rok szkolny od 6.30 do 17.00.

Budynek w którym mieści się przedszkole jest bezpieczny i spełnia wszystkie obowiązujące normy. Posiada dwie dobrze wyposażone sale dydaktyczne do zajęć oraz salę do terapii ruchowej, integracji sensorycznej, logopedycznej  i innych w zależności od potrzeb. Bogate i funkcjonalne wyposażenie sal dydaktycznych, terapeutycznych, placu zabaw, wykorzystanie pomocy dydaktycznych wpływają korzystnie na właściwą realizacje programów nauczania oraz koncepcję pracy przedszkola. Spełniają one również wymogi bezpieczeństwa. Praca dydaktyczno-wychowawcza  planowana jest zgodnie z „Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego”

 

Dzieci niepełnosprawne realizują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Realizowane są również programy autorskie, wspomagające proces edukacyjno-wychowawczy.

W naszej pracy
korzystamy z szerokiego
wachlarza zajęć terapeutycznych

Zajęcia prowadzone są 
w cyklu podstawowym i dodatkowym.

Mocne strony naszego przedszkola:

  • mało liczne grupy dzieci,
  • akceptacja wszystkich dzieci, uczenie tolerancji,
  • zatrudnienie nauczycieli wspierających proces kształcenia,
  • wykwalifikowana kadra,
  • zapewnienie wsparcia przez nauczycieli specjalistów,
  • indywidualizacja pracy,
  • bogata oferta zajęć dodatkowych,
  • doposażony plac zabaw,
  • rodzinna atmosfera,
  • sprzęt specjalistyczny do zajęć terapeutycznych,
  • kolorowe, przyjazne sale,
  • własna kuchnia,
  • zdrowe, smaczne posiłki,
  • aktywny udział w różnych programach,
  • indywidualizacja pracy z dzieckiem,
  • zaangażowanie w akcje charytatywne,
  • prezentacja umiejętności i talentów dzieci na zewnątrz.

 

Misja przedszkola
(po co jesteśmy i czym się wyróżniamy?)

„Każdy jest tak samo ważny i potrzebny dla innych”

  1. Zapewniamy indywidualny, wszechstronny rozwój dzieciom zdrowym i dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych uwzględniając ich możliwości rozwojowe i potrzeby.
  2. Wspomagamy dzieci w rozwoju ich umiejętności i zdolności.
  3. Przygotowujemy dzieci do osiągnięcia stanu gotowości szkolnej.
  4. Tworzymy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki w przedszkolu.
  5. Kształcimy prawidłowe nawyki higieniczne i zdrowotne.
  6. Kształcimy odpowiednie emocje konieczne do radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz dojrzałość społeczną potrzebną w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych.
  7. Doradzamy i wspieramy rodzinę w wychowaniu, integrujemy oddziaływania wychowawcze domu rodzinnego i przedszkola.

WIZJA PRZEDSZKOLA

  • Placówka akceptuje każde dziecko, takim jakim ono jest, podmiotowo je traktuje, szczególnie dzieci z niepełnosprawnościami.     
  • Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój zgodny z jego możliwościami, umiejętnościami,  indywidualnym tempem rozwoju, potrzebami, oczekiwaniami, zainteresowaniami i zdolnościami.
  • Nasze dzieci nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do osiągania sukcesu w edukacji szkolnej, są otwarte na kontakty z innymi ludźmi, spontaniczne i twórcze w swoich działaniach.
  • Dzieci mają poczucie własnej wartości, potrafią okazywać swoje uczucia, mają świadomość szanowania ich praw.
  • Kształtujemy postawy akceptowane społecznie, przygotowujemy do przeżywania sukcesu i porażki.
  • Diagnozujemy,  obserwujemy i analizujemy indywidualny rozwój każdego dziecka, by wspierać go na każdym etapie jego życia, także w sytuacjach trudnych.
  • Dziecko w przedszkolu jest aktywne, wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, by podejmowało różnorodne aktywności.
  • W atmosferze integracji uczymy dziecko szacunku, życzliwości, zrozumienia i akceptacji dla siebie i innych oraz radzenia sobie z porażkami.
  • Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych takich jak prawda, dobro, piękno.
  • Nauczyciele i specjaliści współpracują ze sobą, wspólnie planują działania edukacyjne, wychowawcze, terapeutyczne oraz pomagają sobie wzajemnie w rozwiązywaniu problemów.
  • Współpracujemy z rodzicami dzieci pełniących rolę wspierającą i doradczą oraz integrującą działania wychowawcze.
  • Organizujemy wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne.
  • Kadra pedagogiczna ustawicznie doskonali swoje umiejętności. Nauczyciele i specjaliści są innowacyjni i twórczy, wykorzystują w pracy z dziećmi nowatorskie metody i formy pracy.
  • Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka.
  • Kształtujemy postawę przynależności do swojego kraju i regionu.
  • Posiadamy dobre warunki lokalowe oraz bogatą bazę pomocy dydaktycznych.
  • Zapewniamy dzieciom bezpieczeństwo w czasie ich pobytu w placówce.
  • Bierzemy udział w konkursach, akcjach charytatywnych i profilaktycznych.

 

Model absolwenta

Nasz absolwent jest:

  • ciekawy świata,
  • kreatywny,
  • samodzielny,
  • komunikuje się z dorosłymi i rówieśnikami,
  • dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,
  • przestrzega ustalonych zasad postępowania,
  • empatyczny,
  • okazuje pomoc młodszym, słabszym, niepełnosprawnym,
  • akceptuje odrębność innych,
  • uczy się dostrzegać swoje mocne i słabe strony,
  • potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji,
  • jest otwarty, twórczy, komunikatywny,
  • przygotowany do podjęcia obowiązków w szkole,
  • osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie,
  • zna siebie i swoje możliwości,
  • nie boi się nowych wyzwań,
  • potrafi poprosić o pomoc,
  • zna podstawy języka angielskiego.

 

Współdziałanie z rodzicami

Przedszkole jest miejscem dobrych relacji międzyludzkich, w którym dziecko czerpie radość z zabawy i nauki. Jednak dwa podstawowe środowiska wychowawcze mające decydujący wpływ na wielostronny rozwój młodego pokolenia. To rodzina i przedszkole. Wpływ ten jest tym korzystniejszy, im częściej nauczyciele i rodzice nawiązują ze sobą bliskie kontakty i skłonni są do wzajemnego współdziałania lub współpracy. Współpraca ta może przyczynić się do tworzenia lepszych warunków rozwoju dzieci. A o to przecież chodzi wszystkim zainteresowanym jakością edukacji.

 

Cele:

  • pomoc i wsparcie rodziców w wychowaniu dzieci,
  • umożliwienie udziału w tworzeniu klimatu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
  • współdecydowanie o sprawach przedszkola,
  • wyrażania opinii na temat pracy.
  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych.

 

Zadania/sposób realizacji:

  • Zebrania z rodzicami – poznanie oczekiwań rodziców, zapoznanie z procedurami obowiązującymi w przedszkolu
  • Indywidualne kontakty – rozmowa, wywiad z rodzicami w celu bliższego poznania
  • Zajęcie otwarte dla rodziców, uroczystości i imprezy przedszkolne
  • Wywieszanie na gazetkach informacji dla rodziców o zadaniach realizowanych w przedszkolu (wiadomości, wiersz, piosenka, prace dzieci)
  • Zebrania z rodzicami – przekazanie informacji o wynikach obserwacji, o postępach dzieci
  • Współpraca rodziców odnośnie konsultacji ze specjalistami - logopeda, rehabilitant, psycholog
  • Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci – przygotowanie materiałów dla rodziców (strona internetowa, tablica informacyjna)
  • Pozyskanie opinii rodziców na temat pracy przedszkola (ankiety grupowe, ewaluacja wewnętrzna, kontakty indywidualne)

 

Współpraca ze środowiskiem

Współdziałanie nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego jest ważnym czynnikiem prawidłowego funkcjonowania przedszkola.

Cele główne:
  • integracja ze środowiskiem lokalnym,
  • kształtowanie poczucie własnej wartości dziecka jako członka społeczności lokalnej,
  • kształtowanie u dzieci chęci poznawania świata.
Współpracujemy z:
  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Dąbrowie Górniczej.
  • Komendą Powiatową Policji w Dąbrowie Górniczej.
  • Miejską Biblioteką Publiczną w Dąbrowie Górniczej.
  • Komendą Powiatową Straży Pożarnej w Dąbrowie Górniczej

 

Promocja przedszkola

Podejmujemy działania promocyjne w celu informowania szerszej społeczności o dobrych praktykach stosowanych w naszym przedszkolu w celu ich upowszechniania i popularyzowania.

Podejmujemy działania promocyjne:

  • upowszechnianie informacji w przedszkolu – tablice informacyjne, ogłoszenia, informacje, prace dzieci, foldery informacyjne,
  • prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola.
  • dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym.
  • organizacja uroczystości i udział w nich rodzin dzieci i innych zaproszonych gości,
  • prowadzenie strony internetowej placówki i ciągła jej aktualizacja.
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.

Priorytety pracy przedszkola

  • Tworzenie warunków do realizacji nowej podstawy programowej.
  • Promocja zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej.
  • Wspieranie indywidualnego rozwoju.
  • Dbałość o prawidłowy rozwój emocjonalny.
  • Organizowanie aktywności dziecka w zakresie nabywania samodzielności, szczególnie w wykonywaniu czynności samoobsługowych.
  • Stwarzanie dzieciom warunków do zaspokajania naturalnej aktywności, ciekawości i rozwoju zainteresowań.

KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA: ( na lata 2017-2022)

  1. Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie jego specyfiki, osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej i idei edukacji włączającej.
  2. Ciągłe zapewnianie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, zgodnie z potrzebami.
  3. Szczególna troska o rozwój ruchowy dziecka.
  4. Obejmowanie opieką coraz większej liczby dzieci niepełnosprawnych,
  5. Wzmacnianie działań wspomagania dzieci i rodziców w celu poprawienia skuteczności oddziaływań oraz ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

PLANOWANE DZIAŁANIA

 W ZAKRESIE BAZY:

  • doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne,
  • ciągła dbałość o estetykę i funkcjonalność pomieszczeń,

W ZAKRESIE POTRZEB DZIECI I RODZICÓW:

  • organizowanie cyklicznych spotkań dla rodziców z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami,
  • systematyczne informowanie rodziców o postępach i trudnościach dzieci,
  • uczestniczenie w procesie planowania działań i ich realizacji,
  • otrzymywanie od specjalistów wskazania do pracy z dzieckiem w domu,
  • stwarzanie okazji do większego udziału rodziców w życiu przedszkola – zajęcia otwarte, uroczystości, udział w wycieczkach, spotkania ze specjalistami,
  • wspieranie rodziców w funkcji wychowawczej i ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
  • pozyskiwanie opinii na temat pracy przedszkola w różnych obszarach w celu poznania oczekiwań a przez to poprawę jakości pracy przedszkola,
  • wspieranie rodziców przez specjalistów pracujących z dzieckiem – psychologa, pedagoga i innych.

W ZAKRESIE DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI:

  • wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do rozwoju zawodowego – samokształcenie, poszukiwanie innowacyjnych, twórczych rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych,
  • wspieranie w pracy przez dyrektora przedszkola,
  • motywowanie do ponoszenia swoich kwalifikacji głównych i zdobywania dodatkowych,
  • motywowanie do bogacenia warsztatu swojej pracy i wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I PROMOCJĄ PRZEDSZKOLA:

  • rozwijanie współpracy z innymi przedszkolami,
  • promowanie w środowisku pracy i osiągnięć dzieci naszego przedszkola,
  • rozwijanie współpracy z organizacjami i instytucjami kulturotwórczymi na terenie miasta,
  • zwiększanie udziału w konkursach i imprezach o szerszym zasięgu terytorialnym.

EWALUACJA KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA

  1. Sprawdzanie zgodności działań z przyjętymi planami.
  2. Ocena realizacji zadań zaplanowanych do realizacji na określony czas.
  3. Aktualizowanie koncepcji pracy w celu dostosowania do aktualnych przepisów prawa oświatowego.
  4. Modyfikacja koncepcji w zależności od potrzeb.